Sommerferie søges

Smukke Østrig

Jeg kan bare ikke lade være, kan ikke lade den ligge; sommerferien. Den gang vi var i Sydamerika i jul besluttede vi at gå ‘all-in’ og så måtte vi spare sommerferien væk hvis det var det, der skulle til. Og Argentina var ret dyrt og det hele blev lidt dyrere end forventet, så vi blev nødt til at låne af sommerferie-opsparingen. Jeg har ikke fortrudt det et sekund, men nu hvor vi begynder at nærme os sommeren, bliver jeg nødt til at finde en Plan B. Det er simpelthen ikke min kop te, at undvære sommerferie.

Fri har vi, i hvert fald tre uger. Hvis vejret er godt, er der ikke meget der kan slå en sommer her hjemme i Skandinavien. Og med to virkelig dårlige somre i træk, burde der vel være ret gode odds for at vi får både sol og varme. Men jeg er nødt til at komme hjemmefra. Jeg ved af erfaring, at en ferie her hjemme på matriklen ender op i vasketøj, havearbejde og andet praktisk – der er 50 andre uger på året, hvor vi kan nyde den slags.

Så vi skal afsted. Men hvor…? Alt afhænger af hvor meget det lykkes os at spare sammen igen men jeg kan egentlig uanset hvad, lide idéen om at lave en lidt billigere ferie i sommer. Det kan godt gå lidt sport i at finde billige rejser og et prisværdig sted at bo – det kan sagtens lade sig gøre.

Europa ligger lige om hjørnet...

For to år siden havde vi en af de bedste ferier nogensinde, en bilferie gennem Europa. Vi besøgte Berlin og Prag på vejen sydpå og efter en uge i Salzburg, tog vi 3 overnatninger i Harzen på vejen retur. Det var en ferieform der passede os helt fantastisk. Jeg kunne så godt lide tanken på, at der hele tiden ventede nye eventyr, når vi skulle videre. Vi er ikke så gode til at køre langt i bil, men på denne måde, fik vi delt rejsen op i mindre etaper – etaper som blev en hyggelig del af selve rejsen. De to smukke billeder ovenfor er taget fra den ferie.

Jeg kunne godt tænke mig at gøre noget lignende i år. Jeg kunde godt tænke mig at tage til Sydtyskland, her er smukt og ret billigt at leve. Måske lejer vi et hus et sted ude i naturen og besøger en by eller to på vejen derned og hjem igen. Vi er enormt heldige som har så tæt til resten af Europa herfra Danmark!

Ved den børnevenlige strand ved søen Siljan

Hvis vejret er godt, tror jeg nok at det jeg har mest lyst til i sommer, er at tage hjem til Sverige. Som barn gik det ikke en sommer uden at besøge Tällberg, hvor min mormor og morfar havde en gård. Jeg kan ikke beskrive, hvor idylliske disse somre var for os børn. For ti år siden tog jeg min mand og mine egne børn med tilbage. Vi havde 14 dage med godt vejr, og området var lige så idyllisk, som jeg husker det. I må ikke snyde jer selv på denne del af Sverige – naturen i Dalarna omkring den store sø Siljan er noget af det smukkeste jeg kender! Men det er jo lige det med vejret, hvis det svigter, kan det blive både en kold og en våd omgang.

Jeg kunne også godt tænke mig at leje et sommerhus i Danmark. Kender for eksempel ikke så meget til Fyn, det vil jeg gerne lære bedre at kende. En sommer her hjemme hvis vejret er til strandbad, cykelture, picnic, lange gåture og frokost på en hyggelig udendørs servering – det er da ikke meget der er bedre. Men igen; vejret…

Jeg har den fordel, at jeg er ret utrættelig i forhold til at planlægge ferier og ture. Jeg er ikke i tvivl om, at vi nok skal få en dejlig ferie. Alt står stadig helt åben, så gode råd i forhold til destinationer modtages med kyshånd.

26 comments

1. /ks says:

Er sikker på at I får en pragtfuld sommerferie – på den ene eller den anden måde. Jeg har flere venner og bekendte der benytter muligheden for at bytte bolig 1 uge eller 2. Altså med nogen i udlandet som gerne vil til Danmark. Det må være en billig løsning 😉 måske I kan finde nogle søde sydtyskere … (elsker det sydlige Tyskland – nå ja og det nordlige).

• Aargang73 says:

Tak, KS! Det er jeg glad for! Jeg har også hørt om det med at bytte bolig og idéen er ikke mindre end fantastisk. Men jeg er ikke sikker på at jeg ville bryde mig om at nogen jeg ikke kender skal til bo i mit hus. Det bliver så privat. Men jeg har hørt om nogen der har brugt det, og de har været meget tilfreds.

• /ks says:

Jeg har det ligesådan. Men jeg arbejder på at forlige mig med det – måske. Skal lige fritte nogle bekendte jeg har, som gør rigtig meget i det der bytteboligkoncept.

• Aargang73 says:

Jeg tænker stadig lidt over tanken, og har ikke helt afskrevet idéen. Hvis du får noget nyttigt at vide af dine bekendte, må du meget gerne dele din nye viden med mig! 🙂 Måske et link?

2. Catarina says:

Jeg elsker bilferier og hver sommer siden drengene var små, har vi været på camping, hvor vi har haft telt, telte, campingvogn, combicamp, og vi har. nydt alle ferier. Nu de sidste par år, har vi igen en campingvogn og også i år, tager vi ud i det blå. Vi planlægger nemlig aldrig ferien, men lader vejret bestemme. 😀

• Aargang73 says:

Det lyder som den fedeste måde at holde ferie på, at bare tage af sted og følge det gode vejr. Men jeg kan simpelthen ikke lade være med at planlægge. Elsker forventningsglæden og at drømme mig væk… Men jeg er vild med tanken om det eventyr det ville blive at bare køre sydpå og se hvor man endte.

3. Dorte says:

Jeg er, som du nok ved, ret begejstret for kør-selv-ferier. Vi har haft nogle gode somre i Schwarzwald i Sydtyskland. Her kan man få rigtig meget for pengene og det er virkelig et smukt område med mulighed for både naturoplevelser og hyggelige byture. Ellers, hvis I ikke er til at køre så langt, så kan jeg også varmt anbefale Normandiet. Jeg har skrevet om der hvor vi for et par år siden boede lige her http://www.familiefletninger.dk/med-boern-paa-ferie-normandiet-douze-point-champagne-ardenne-six-point/ – virkelig lækkert og igen masser af spændende oplevelser i regionen (og super lækker mad). Håber I finder ud af noget der passer perfekt til jer. KH Dorte

• Aargang73 says:

Tak Dorte, det lyder som et rigtig dejlig sted i Normandiet! Vi har også talt om Frankrig, har ikke været der siden min 18 års fødselsdag og det er jo et par år siden. Jeg kiggede forbi stedet I boede på og det ser virkelig også lækkert ud! Det er helt sikkert noteret og jeg vil undersøge det nærmere! Kh Malin

4. Anette says:

Hvordan har I det med at cykle? Der hele ruter hvor der er gratis shelter, m.m. det billigt (og bliver vejret dårligt så kan man tage cyklerne i toget og kære hjem)
    Hvornår har i ferie? I starten af august, Er der geopark festival i odsherred. Jeg besøger ofte min mor der, det ret hygligt og der sker mange specielle ting.
    har i nogensinde været på Læsø, lidt lige som Skagen er der næsten altid godt vejr der (og mange gode badestrande)

• Aargang73 says:

Anette, vi elsker at cykle hvis ikke det går op ad bakke eller blæser 😉 Sådan en ferie du beskriver med cykler og shelter kunne faktisk være vildt hyggeligt. Det er også sådan en tur man kunne tage af sted på med kort varsel, hvis man kan se vejret bliver godt. Tak for tippet. Læsø har vi været på en gang (faktisk med cykler) og det er en hyggelig ø. Den festival du fortæller om, kender jeg slet ikke, det bliver jeg nødt til at Google! Mange gode tips – tak!

5. S. says:

Vi skal til Sverige i år, til Småland. Det er fantastisk smukt, og vi har fundet en ret billig privat udlejer af ok stugor. Sig til hvis du skal have hjemmesideadr. på det. Det er omkring Vimmerby osv. SÅ smukt og der er mange, dejlige oplevelser 🙂 Så jeg hepper helt klart på Sverige – eller også Homeexchange, som en af minge gode kollegaer dyrker i stor stil. I år skal de vidst til Mallorca i 1½ uge 🙂
    Kh. S.

• Aargang73 says:

Sverige lyder som en god beslutning, S. Vi lejede det fineste hus i Småland for fem år siden, og det var faktisk den sommer vi besluttede, at vi fremover skulle sydpå 🙂 Vi var enormt uheldige og det regnede fra morgen til aften fra det vi kom indtil vi tog hjem igen. Men Småland er smukt, tænker at det på mange måder minder lidt om Dalarna, som jeg er så glad for. Hvis I kommer til Kalmar, kan jeg anbefale dig et ret sjovt museum for hele familien. Hmm… du siger også Homeexchange… ved du hvilken hjemmeside dine kollegaer bruger i forhold til bytte? Og ved du, om der er nogen garanti af en eller anden slags?

6. Rikke says:

Sikke dejlige tanker i har om en sommerferie, med sådan et udgangspunkt kan det kun ende godt. Men glæder mig til at høre hvad i beslutter.
    Her har vi lejet sommerhus i Danmark, og satser på de gode odds for en varm sommer holder 🙂
    Kh Rikke

• Aargang73 says:

Kære Rikke, mon ikke I får godt vejr i det danske sommerhus, det kan ikke passe, vi får en dårlig sommer tre år i træk! Vel?! Hvis bare man vidste hvordan vejret ville blive, for hvis det bliver godt, vil jeg gerne blive i Skandinavien. Jeg skal nok fortælle, hvad vi beslutter… Kh Malin

7. Aase says:

Husbyt kunne være en måde at holde udgifterne nede på. Vi har gjort det et par gange, hvor vi har været i Schweiz. Første gang arrangerede min veninde et byg med deres tidligere naboer. Sidste år byttede vi med en familie, vi har mødt gennem geocaching. For os var det fint nok, men vi kendte jo også modparten eller mellemmanden.

• Aargang73 says:

Hej Aase, velkommen her! 🙂 Det med husbyt ville være meget nemmere for mig, hvis jeg på en eller anden måde kendte dem jeg skulle bytte med. Eller hvis det var igennem nogen, der kendte dem. Tænker at det også ville være praktisk på mange måder at have nogen boende i huset med tanke på indbrud og en kat der skal passes 😉 Måske skulle man prøve på at undersøge det lidt nærmere…

8. Mette says:

Vi kører til England. Vi bruger som regel næsten alt ferie med at besøge familie der. Det er ok ellers tager vi lidt overnatninger i Holland eller Tyskland på vej tilbage til danmark. I år tror jeg vi tager et par overnatninger og ‘bare os ferie’ i England men intet er endnu fastlagt:)

• Aargang73 says:

England står også på min lange liste over steder jeg gerne vil besøge, Mette. Jeg vil gerne til både England, Skotland og Irland og tænker at en måneds bilferie en gang ville være fedt. Jeg har kun besøgt London og området omkring Rotherham en gang da jeg var 16, så jeg har rigtig meget til gode. Jeg kan så godt lide den engelske kultur. Ferie ‘bare for os’ er rigtig vigtig for mig. Jeg kan godt lide at holde ferie med resten af familien eller sammen men venner, men vil også have tid for os fem alene. Holland lyder også spændende…

9. Birgitte B says:

Vi skal ikke sydpå i år (efter vinterferien så er der ikke lige råd), men vi har lejet sommerhus ved Sj. Odde som er utrolig skønt. Fyn er dejligt og måske kører vi derover. Min bror bor jo i Odense. Jeg hader virkelig at køre langt, så det er ikke noget med kør-selv ferie her. Måske en tur til Lalandia (for ungernes skyld) i vores første ferieuge. Håber I finder det helt rigtige for jer. Kh. BIrgitte

• Aargang73 says:

Kære Birgitte, så sidder vi lidt i samme båd, i forhold til at allerede have brugt noget af årets feriebudget… Men sommerhus ved Sj. Odde lyder nu også rigtig dejligt! Odense tror jeg faktisk at jeg skal til sammen med ‘lillebror’ i starten af juni. En weekendtur kun os to. Måske har du nogen tips til hvad vi skal se. Kender ikke så meget andet fra byen end H.C. Andersens barndomshjem.

• Birgitte B says:

Der er masser af se i Odense, bla. det helt nye område ved havnen og prøv om du kan klemme en brunch ind på Det Nordatlantiske Hus. Den er helt fantastisk 🙂 kh. Birgitte

• Aargang73 says:

Åh, tak for tip! (tips, tippene, tipsene – hvordan Søren siger man det i bestemt form flertal?!) En tur ved havnen kan vi nok klemme ind og måske også en brunch. Det er rart at have en idé med hjemmefra omkring hvad man skal. Når det kun er en weekend, er der ikke så meget tid til research på plads. Knus

10. Pia Trans says:

I kunne også prøve at vandre – billigt, sjovt, og helt fint med børn, hvis man husker at tilpasse ambitionsniveauet efter dem! Der er Hærvejen som skulle være skøn og meget nem, både mht terræn og overnatningsmuligheder, eller alle de fine ture i Sverige.

• Aargang73 says:

Kære Pia, jeg ville elske at tage på vandretur en uges tid og sove i shelter eller på vandrerhjem. Men vi har alvorligt talt de mest dovne teenagers og jeg ved, at det må blive en gang hvor de er fløjet fra reden og ikke længere tager med os på ferie. Hærvejen går lige udenfor vores dør og sidste sommer, tog jeg en veninde under armen og så gik vi stien, indtil vi ikke længere kunne mere. Jeg tror vi nåede op på 32 km inden vi var nødt til at ringe efter min mand, som kom og hentede os. Jeg elsker at gå! Som helt ung gik jeg også en af vandrelederne i Sverige sammen med en kæreste. Det var fantastisk, vi møtte ikke et menneske i tre døgn, sov under åben himmel og badede i de små søer. Det vil jeg gerne opleve igen, og gerne i Sverige.