Hånd i hånd med oprydning af skab og skuffer

 

imageI forlængelse af min gennemgående oprydning – eller egentlig mere parallelt med den – (jeg er jo ikke færdig endnu) har jeg valgt at også lave en ordentlig oprydning af mig selv og min kost. I det sidste 25 år har jeg haft vældige problemer med min mave. Jeg har været til diverse mere eller mindre behagelige undersøgelser, mest for at udelukke at det var noget farligt. De har (heldigvis) aldrig fundet noget alarmerende men sendte mig gang på gang hjem igen – dybt frustreret over at blive sendt hjem uden en løsning på mit problem. Selvom jeg ikke ‘fejlede noget’ var mange dage et mindre helvede med smerter så kraftige at jeg ikke kunne stå oprejst. Jeg “googlede” mig langt om længe (efter ca. 15-20 års gener) frem til min diagnose, det var så åbenlyst og sådan en enorm aha-oplevelse første gang jeg læste om Irritabel Tarmsyndrom (den gang kaldt Irritabel tyktarm).

Nu ved jeg, hvad det er jeg fejler, og kan derfor heldigvis selv gøre mit liv meget lettere. Med motion og den rigtige kost kan jeg holde de værste smerter væk. Det er længe siden jeg havde så ondt at jeg var nødt til at gå og lægge mig og det er alligevel utrolig med tanke på at det før var faldet flere gange om ugen. Denne forbedring kun ved hjælp af en kostomlægning. I dag ved jeg hvad det er min mave ikke kan tåle og prøver på at undgå disse ting det meste af tiden. Min værste fjende er sukker! En hindbærsnit, en kanelsnegl eller en skål med fredagsslik ved jeg allerede på forhånd vil give mig besvær hvis ikke jeg står imod. Tung, fed mad er jeg heller ikke så god til. Heldigvis er det jo nogle ting som man med fordel kan udelukke fra kosten og det hjælper også på vægten at undgå denne slags.

Jeg er storforbruger af bøger, artikler og tv-udsendelser omkring emnet. For selv om min mave er blevet enormt meget bedre, er den stadig ikke helt god. Jeg føler mig tit oppustet og maven tumler og rumler. Jeg har lært at leve med det for selv om det er ubehageligt er jeg så enormt taknemmelig over at det med smerterne er over. Den sidste bog jeg lige har været igennem er; Sund mave sådan! skreven af Søs Wollesen. Forfatteren af bogen påstår, at man kan blive helt fri for alle disse gener. Og det er da et forsøg værd – selvom det er lidt bøvlet.

I dag startede jeg på en 6-ugers-plan fra bogen hvor jeg i første omgang skal føre kostdagbog i 14 dage. I disse 14 dage skal jeg ikke lave noget om på min kost, men blot notere og skrive ned alt hvad jeg spiser/drikker og på hvilke tidspunkter problemerne opstår. Forhåbentlig vil jeg når de 2 uger er gået, kunne se et mønstre. I de følgende uger skal jeg fokusere mere på mængden af mad, tidspunkter og om der opstår et mønster i forbindelse med dette. Og derefter skal jeg begynde at udelukke fødevarer for at på et tidspunkt indfase dem igen. Jeg har i dag opdaget at jeg spiser hele tiden. Det i sig selv er ikke noget nyt, men det bliver noget mere tydligt (og bøvlet) når man skal have fat i notesblok og blyant hver gang! Jeg håber at jeg kan gennemføre planen og at jeg ikke opgiver grundet det døj, jeg faktisk synes, det er. Tænk om Søs Wollesen har ret – tænk om det er muligt at komme til bunds i min maveproblematik og helt slippe for de gener, jeg trods alt stadig slås med!

image

 

9 comments

  1. Ellen says:

    Jeg håber godt nok du får en aha oplevelse og kan se et mønster- måske det kan hjælpe at spise 3 gange om dagen i “tilpas” mængde i stedet- har du læst om sensekost.dk ?

    • Aargang73 says:

      Nej Ellen, sensekost.dk har jeg ikke hørt om – det bliver jeg nødt til at Google :-) De tre måltider om dagen ville være til stor hjælp disse dage hvor alt skal noteres, men grunden til de mange små måltider, er at min mave ikke kan holde til de store måltider. Det havde i øvrigt også været nemmere selv de dage jeg ikke skal skrive ned, da jeg synes jeg skal finde på noget (sundt) at spise hele tiden!

  2. LS ☆ says:

    Jeg håber du holder ud! Og at du blogger om det. Jeg er spændt på at høre hvad du finder ud af.
    Min udfordring er klart det med at være vedholdende med notering af både indtag og resultat. Så jeg hepper på at du klarer det bedre end jeg! ♡

    • Aargang73 says:

      Tak LS! Jeg skal nok lave en opfølgning på det, men argh hvor er det kedeligt at notere lige så snart jeg spiser noget. Jeg spiser mange små måltider i løbet af en dag og ALT skal noteres. Lidt sennep, et tyg gummi, evt. mælk i kaffen, 1 kop te – som udgangspunkt ved man jo ikke, hvad det er maven ikke vil have. Jeg tager en dag af gangen men lige nu føles de 6 uger som meget lang tid…

    • Aargang73 says:

      Ja, det lyder næsten lidt for godt til at være sandt efter 20 år. Meeeen…. jeg har i løbet af den sidste uge blevet noget klogere på mig selv og på min mave, der har virkelig også været fokus på!!

Skriv et svar