Flad mave mad – sund mave mad

salat med frugt

Weekenden i sommerhuset sidste uge mindede mig om, hvor vigtig sund kost er for mig. Vi gik lidt amok i usunde ting og der blev spist lidt for meget af både chips, kager og slik. ‘Lidt for meget’ i den forstand, at jeg rent faktisk ikke kan tåle det. Min mave er meget følsom og siger specielt fra overfor sukker, så kager og slik er noget af det værste jeg kan tilbyde mig selv.Prisen jeg må betale er mavepine og rumlen og tumlen og mange gange kan det gå op til flere dage før der kommer ro på igen. Og som altid efter sådan en madorgie får jeg en enorm lyst at spise sundt og passe på min mave. Jeg ved hvad der skal til og jeg gik i krig med min ‘mavediæt’ allerede dagen efter, jeg kom hjem.

Min mavediæt består kort og godt af grøntsager (gerne af den grove slags), fisk, kylling og magert kød samt fedt af den rigtige slags (f.eks. olivenolie, fedt fra fed fisk, nødder og frø). Hvidt brød, hvid pasta og andre hurtige kulhydrater er no go. At drikke en masse vand, er også vigtigt. Meget kortfattet version, men alligevel ret dækkende :-)

Der er flere gode ting med den kost der passer bedst til min følsomme mave.  For det første elsker jeg grøntsager og rodfrugter i alle afskygninger og mulighederne for variation er uendelige. For det andet, er det en god måde at holde vægten nede og maven flad da de hurtige kulhydrater må bane vej for de lidt mere langsomme.

I aften lavede jeg en hel kylling i ovnen. Drengene ville gerne have pommes frittes men jeg lavede en bagt sweet potato til mig selv. Vi fik alle sammen en flot og farvestrålende salat lavet af romainesalat, avocado, sharonfrugt, granatæble og valnødder ristet i lidt honning. Lidt olivenolie og salt – mere skal der ikke til.

One comment

Skriv et svar