7 gode vaner i forhold til sundhed

Sund kost - en vigtig del blandt mine 7 gode vaner

Sjovt nok, tror jeg aldrig at jeg rigtig har skrevet noget om sundhed, træning eller kost på bloggen. ‘Sjovt’, da det faktisk er noget der fylder rigtig meget i mit liv. Jeg går meget op i min kost og er meget bevidst om hvordan jeg lever. Jeg er langt fra perfekt hvad det angår og der vil altid være områder hvor jeg kan gøre det bedre. Men jeg har 7 gode vaner, som efter hånden virkelig er blevet vaner og en del af min livsstil.

Desværre synes jeg at mange laver det med at leve sundt til et bøvlet projekt, som bliver overholdt i kort tid før man falder i gamle vaner igen. Jeg tænker, at man med et fåtal gode vaner (som man holder fast i indtil de bliver lige nøjagtig vaner), kan komme rigtig langt.

Mine 7 gode vaner

  1. Jeg prioriterer søvnen. De kloge anbefaler at man får mellem 7-8 timers søvn per nat, og selv om det til tider er rigtig svært at flytte sig fra sofa til seng om aftenen ;), er det en af de gode vaner, der virkelig giver pote. Jeg elsker den ro, der ofte er om aftenen og derfor skal der lidt viljestyrke til for at afslutte dagen. Jeg er blevet bedre til det de sidste år, da jeg virkelig har fundet ud af, hvad søvn betyder for mig.
  2. Drik vand – mindst 2 liter vand om dagen. Det kan føles uoverskueligt hvis ikke man er vant til det, men man kan hurtig vænne sig til det. Og når man først har vænnet sig, er det svært at undvære. Jeg starter dagen med to glas vand og sørger derefter for at få en liter før frokost og en liter mere mellem frokost og aftensmaden. Det er altafgørende for at min mave overhoved skal fungere, så personligt er det ikke så svært at finde motivationen.
  3. Lange gåture er en af de motionsformer jeg holder mest af. Jeg ved godt, man gerne skal have pulsen op, men jeg tænker at de lange gåture er langt bedre end ingenting. Selv om de ikke giver sved på panden, forbrænder jeg kalorier samtidig med, at jeg får en times terapi i naturen. Jeg kompletterer mine gåture med styrketræning, men tænker at man når langt, hvis bare man gider gå en lang tur nogle gange om ugen. Eller hvorfor ikke 30 min hver aften efter aftensmaden?
  4. Kosten betyder meget for mig og jeg spiser i høj grad ifølge de seneste kostråd. Jeg får mine proteiner, spiser rigtig meget af frugt & grønt, får det rigtige fedt og undgår store mængder pasta og hvidt brød. Den sunde kost er blevet en vane og jeg føler overhoved ikke, jeg går på kompromis med noget som helst. Det absolut bedste jeg kan få er en stor, blandet salat med lækre ting!
  5. Jeg starter dagen med ro. Jeg tager mig god til at vågne og sørger for at bruge noget af morgenen på det jeg kan lide, før jeg går i gang med alt det jeg skal. Det føles sundt at ikke jage af sted. Det kræver selvfølgelig at jeg står tidlig op og dermed også at jeg går tidlig i seng. Det er ikke alle der har mulighed for dette om morgenen, men uanset hvilken tid på dagen man kan finde en stund, tror jeg at det er enormt vigtig at finde lidt tid til sig selv. Mange af os kvinder har desværre en tendens til prioritere alle andres behov, før man giver (tager) plads til sine egne. Biblioteket kan være et godt sted at gemme sig en halvtime ;)
  6. Siden oktober 2015 har jeg fået min Ingefærshot hver morgen. Ikke én gang siden har jeg været sygmeldt med forkølelse eller influenza. Tilfældigt eller ej, tro kan selvfølgelig også flytte bjerge. Dem der har forstand på det, siger at der ingen beviser er for at shotten virker. Jeg bliver i hvert fald ved, da jeg efter hånden slet ikke kan undvære den!
  7. Selv om vi spiser sundt, så er der balance i tingene. Der er ikke noget her hjemme der er forbudt, vi både spiser usundt og drikker alkohol, men ikke hver dag. Overhoved ikke i hverdagen. I weekenden går vi lidt amok og får både ‘fredagsbajer’, chips, fritter, cola og slik. Jeg tror, at det er enormt vigtig at det også er plads til det. Som med alt andet i livet, skal der være balance i forhold til det at leve/spise sundt.

Lav dine egne 7 gode vaner

Disse 7 punkter er jo ikke direkte raketvidenskab i forhold til at det skulle være sundt, men noget vi har fået tudet ørene fulde af, igennem mange år. Men jeg tænker, at meget af det sundhed handler om, er at finde en sund livsstil der passer til en selv. En livsstil man har det godt med og som man kan holde fast i. Mine 7 gode vaner er ikke en skabelon der passer til alle, men for at finde og fastholde motivationen, er det vigtig man finder sine egne gode vaner og overholder dem.

Måske føles den der ingefærshot ikke så vigtig? Måske cykler du til arbejdet hver dag og kan undvære de lange gåture? Eller måske er det noget med et rygestop, der skal ind som én af de 7? Tanken med listen er, at man udgår fra sine egne forudsætninger og sine egne ønsker og derefter sætter 7 realistiske mål eller vaner. Eller det antal man har lyst til – flere eller færre.

Hvis man lever langt fra at kunne opfylde 7 gode vaner, kan man jo begynde på at tage hul på én af dem og når den er i hus, tage en mere. Og en mere…

2 comments

Skriv et svar